12 Aralık 2008 Cuma

Trainspotting (1996)


Renton'ın tuvalette yaşadığı meşhur acid tribi sahnesi. Meşhur demek bile yetersiz aslında. Öyle ki; filmin sadece adını duyanların bile bildiği bir sahnedir bu. Bir insan hayatında bundan daha pis bir tuvalet görebilir mi acaba? Sanmıyorum:)

Bir iş görüşmesi bu kadar keyifli geçebilir mi? Spud (Ewen Bremner) iş görüşmesinde silik olmak istemediği için arkadaşından "ufak" bir yardım alınca "Kezban Paris'te" misali bir değişime uğruyor. Bu kararlılık hali ve aforizma yağmuru karşısında jüri üyeleri aptallaşıyor. Burda olsa kapıyı gösterirler, o ayrı:)

Tommy (Kevin McKidd), kız arkadaşı ile çektiği seks filmini vhs arşivinin arasına koyuyor. Allahaşkına nasıl bir mantıktır bu?? Meraklı arkadaşların ilk karıştırdığı yerler film & müzik arşivleridir bunu herkes bilir. Oraya konulan herşey namahremden çıkmıştır ve topluma açıktır. dvd ve cd arşivciliğine dair en bilinen memorandum budur zaten. Renton da normal bir insanın yaptığını yapıyor, bu yeni prodüksiyonu görüyor ve ödünç alıyor. İşin güzel kısmı bu filmin devamının gelecek olması. Fakat Renton (Ewan McGregor) işleri fena halde bozuyor...

Benim yerime Danny Boyle'un pause'a bastığı bir sahneyi aynen alıyorum. Nasıl bir insan arjantini böyle fırlatır acaba? Az sonra izleyeceğimiz sahne western filmlerindeki "saloon" sahnelerini hatırlatıyor. Boynundaki altın kolye karakter için bir referans noktası olabilir mi acaba?

Trainspotting aforizmalarla dolu bir film. Hem de en afilli olanlarıyla. Bu sahnede Renton alkolün de etkisiyle arızaya bağlıyor ve İskoçya ile ilgili "çok sert" eleştirilerde bulunuyor. Akıllara hemen Aziz Nesin'in meşhur sözü geliyor. Böyle naif bir söz bile burada infial yaratırken, böyle bir filmin Türkiye'de yapıldığını düşünemiyorum. Ee zaten onun için orası Britanya, burası Türkiye değil mi:)

Filmin bitişinde Renton'ın söylediği sözlere dikkat ettiniz mi? Film, Renton'ın aracılığıyla bireye ve hayata dair nefis bir kelam ediyor:

"Ben iyi bir insan değilim. Biliyorum. Fakat iyi insan olmak için çalışacağım!"

Bu film bundan daha etkileyici bitemezdi...

2 yorum:

Yiğit Konur dedi ki...

Hocam yazılarına adeta hayranım. Sana ulaşmak istiyorum. İletişim bilgilerini yigit35@gmail.com'a iletirsen çok sevinirim.

Kolay gelsin.

Glasscow dedi ki...

beğendiğinize sevindim...